De oorlog om Sandrine is begonnen … Marianne heeft me verteld dat ze een advocaat wil inzetten! En dokter Ann wil alles doen om te vermijden dat Tom doorzet …

Persoonlijk zie ik maar één uitweg: dat Marianne haar zoon nog kan overtuigen om de hele zaak af te blazen …
Nochtans leeft hier op de blog ook een tendens om Sandrine naar haar “biologische” ouders te verkassen… al was het maar om het getouwtrek te doen stoppen. Ik citeer Ines:
Ik vind het mooiste gezinnetje Tom Peggy en Sandrientje.
En Nathan schreef, heel gevat:
Wel vreemd om ‘mama’ tegen je tante te zeggen, terwijl je nog je echte ouders regelmatig ziet
Maar er zijn ook fervente verdedigers van het status-quo, bij dokter Ann. Velen van jullie denken, net als Maarten:
als Ann vorig jaar niet aan Peggy had gevraagd om het kindje te adopteren, dan was er nu helemaal geen Sandrientje geweest!!
En, en nog iets heel anders, voor ik het vergeet: hier aan de overkant, Frank! Toen ik hem zag, was hij in alle staten. Blijkbaar heeft Yvette hem verteld wat Oostende voor Herman betekent – Yvette, de stookster…
Nu wil Frank naar de zee rijden!
Caroline had al zoiets aangevoeld, want zij schreef hier:
Frank zal ze gaan zoeken denk ik
Hij gaat met z’n taxi recht naar Oostende rijden, zegt hij! Dat belooft!











36 reacties
4 mei 2010 bij 07:16
Silke
Hoi,
Ik vind dat Sandrine bij Peggy en Tom moet zijn. Zij zijn haar biologische ouders toch? Trouwens, bij Marianne is het toch niet echt goed voor dat kind? Ze zal geen contact hebben met leeftijdsgenootjes. Ze zal te ‘chichi’ worden opgevoed…
En dat met Frank en Oostende, ik vrees ervoor…
4 mei 2010 bij 08:37
Myrthe
Ik weet het maar ik vind ann ook een goede moeder en ze verlangt al zolang naar een kind. Ik vrees dat ze domme dingen gaat doen als ze sandrien kwijt geraakt.
Ik vind het heel egoistisch van tom eerst geven ze sandrien aan ann omdat ze totaal niet in dat kind geinteresseerd waren en nu willen ze haar terug sorry maar daar hadden ze maar eerder aan moeten denken.
Die reden kan ann gebruiken in de rechtbank.
ik wist dat dat ging gebeuren toen peggy het in haar hoofd kreeg om sandrien aan ann te geven ze zal ook nooit veranderen ze verandert voortdurend van gedacht. Ik vind dat toch ook geen goede thuis voor sandrien.
Maar ik vind wel dat ann rosa niet mag straffen.
Dat bezoekrecht had ze niet mogen opheffen.
4 mei 2010 bij 09:33
Lieve
het argument dat “biologische ouders” beter zorgen voor een kind dan adoptieouders, slaat volgens mij nergens op
je zou het ook eens van een andere kant kunnen bekijken: Ann heeft bewust voor Sandrine gekozen; voor Peggy en Tom is het aspect “macht” belangrijker dan dat kind
ik vraag me af wat er met de relatie van Peggy en Tom zou gebeuren indien ze Sandrine toegewezen zouden krijgen … gedaan met de vrijheid
ik ben niet zeker dat hun relatie daartegen bestand is
Ann blijft volgens mij de beste moeder voor Sandrine; ze zal volgens mij ook niet alleen blijven
zelfs met twee “adoptiemoeders” zou Sandrine volgens mij in een stabieler gezin zitten dan met Peggy en Tom
4 mei 2010 bij 09:48
Myrthe
helemaal mee eens
toch nog iemand die mijn mening deelt
4 mei 2010 bij 10:11
Christel
Ook ik sluit me helemaal bij je aan, Lieve…
4 mei 2010 bij 10:16
esmée
er werd gezegd dat als ann er niet geweest was dat sandrine er ook niet was, maar dat is maar gedeeltelijk waar. Als ann er niet geweest was, was sandrine naar rosa gegaan. Peggy moest indertijd kiezen tussen ann en rosa, en koos toen voor ann, maar was ann er niet geweest zat sandrine nu bij rosa.
Er wordt ook gezegd dat peggy en tom het uit macht doen. Voor tom is dat inderdaad zo, hij wil alleen maar zijn familie een loer draaien.
Maar peggy niet, zij wou juist niet dat tom zijn banden met de familie opblies.
Het was pas toen ann moeilijk begon te doen, dat peggy aan het nadenken werd gezet, en toen besefte dat ze sandrine helemaal niet kwijt wil en hoeveel sandrine voor haar betekent.
Ze wou dus een bezoekregeling, maar dat weigerden de bastiaansen en toen was peggy het zo beu dat ze nu met het grovere geschut komen.
Ann is een hele goede moeder voor sandrine, maar peggy heeft sandrine 8 maanden in haar buik gedragen, het is haar vlees en bloed, ik vind het helemaal niet raar dat je je daar heel sterk mee verbonden voelt.
Had ann niet moeilijk gedaan, was dit nu niet gebeurd….
4 mei 2010 bij 10:28
Ellie Vranken
Oh wat is dat moeilijk … je hebt een punt, Esmée, Peggy had Sandrine ook bij Rosa kunnen laten. Anderzijds vraag ik me af wat er gebeurd zou zijn als Ann die bezoekregeling wél op papier had gezet. Zou Peggy daar tevreden mee geweest zijn?
4 mei 2010 bij 10:37
Myrthe
ik geloof het wel als ze weet dat ze sandrien af en toe kan zien zou dat voor haar genoeg geweest zijn zoals lieve al zei peggy heeft vrijheid nodig en met sandrien erbij zal dat niet meer gaan volgens mij beseft ze dat nu nog niet. Dat was ook de afspraak in het begin.
4 mei 2010 bij 10:44
Katleen
Ook ik sluit me aan bij Lieve.
4 mei 2010 bij 11:04
Lieve
ik ben blij dat ik niet de enige ben, die zich niet laat misleiden door het “idyllische” plaatje van mama, papa en kindje …
en ik sluit me aan bij jou, Ellie, ik ben er ook niet zeker van, dat “bezoekrecht op papier” voldoende zou geweest zijn voor Peggy
nog eens: “eigen vlees en bloed” … garandeert niet, dat een kind échte ouderliefde krijgt
ik ken “echte ouders”, die hun verantwoordelijkheid nooit genomen hebben, omdat ze bvb alleen maar bezig waren met hun carrière en ik ken adoptieouders, die werkelijk modelouders zijn
ik ben een beetje bang, dat Peggy en Tom niet de juiste motivatie hebben om een gezin te stichten met Sandrine, ik blijf erbij dat ze hiermee vooral willen bewijzen dat zij de situatie in handen hebben
ik vind het een gevaarlijk spelletje
4 mei 2010 bij 11:16
Christel
Ook ik denk niet dat Peggy op termijn tevreden zou zijn geweest met een bezoekregeling. Als de band tussen haar en Sandrine in haar ogen nu al zo ver gegroeid is dat ze graag gewoon als moeder voor haar wil zorgen, dan denk ik dat dit gevoel alleen maar sterker geworden zou zijn mettertijd. Bezoekregeling of niet…
Toch vraag ik me ook af of Peggy, en vooral Tom beseffen hoeveel verantwoordelijkheid, tijd en moeite het vraagt om een kindje op te voeden. Mochten zij Sandrine toegewezen krijgen, dan denk ik dat ze dat allebei nog dik tegen gaat vallen. Tom staat bovendien nu al niet te springen om vader te zijn. Hij doet het alleen voor Peggy & Rosa, en om zijn familie inderdaad een loer te draaien… Geen goede motivatie, en inderdaad een gevaarlijk “spelletje”.
4 mei 2010 bij 12:19
Els
Ik sluit me volledig bij Lieve aan. Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat Sandrine er is dankzij An. Zij heeft tenslotte Peggy omgepraat om haar te houden. Rosa kon dat uiteindelijk niet. De discussie over naar wie het kind zou gaan werd pas later gestart.
En eigenlijk moest de band tussen Peggy en Sandrien al lang geleden gestopt zijn. Zo gaat dat toch bij adoptie? Ik vind dat An veel beter voor Sandrine zal zorgen dan Peggy en Tom ooit zullen doen.
4 mei 2010 bij 12:26
Bart Van Wechel
Ellie, ik vind het niet mooi dat je Yvette een stookster noemt. Eerst wilde ze niet zeggen wat Oostende betekent voor Herman en Simonne, maar toen Frank maar bleef kappen op Yvette zei ze het pas. Ik kan me perfect inbeelden dat Yvette tegenwoordig moegepest is. Ze probeerde Leo te waarschuwen voor dat vals serpent van een Nina, en kreeg de hele familie over zich heen. Daarna nog eens een lap van Frank zijn boerse opmerkingen in haar nek, je zou voor minder eens terugkappen.
Niet dat ik onvoorwaardelijk achter Yvette sta, soms vind ik ze ook enorm bemoeizuchtig en irritant, maar een beetje begrip over wat ze gisteren zei vind ik hier wel op zijn plaats.
Voor de rest nog een theorie die Vader Van Wechel afgelopen vrijdag lanceerde: Is Herman wel echt zo ziek als hij laat uitschijnen? Waarschijnlijk wel, maar sinds de ziekte (hoe erg die ook is, begrijp me niet verkeerd) heeft hij toch een hoop verloren dingen kunnen inhalen: zijn oude liefde Simonne en de relatie met Bram. Profiteren van de situatie zou ik het niet noemen, maar het zit er toch niet ver af…
4 mei 2010 bij 12:55
inge
Ann wist van in het begin dat er problemen zouden komen. Adopteren binnen hetzelfde dorp… Ik denk dat Peggy wel klaar is om voor Sandrine te zorgen, haar moedergevoelens zijn oprecht volgens mij. Vanaf de moment dat Sandrine geboren werd, was er een band tussen hen. Peggy heeft zich toen gewoon aan haar belofte gehouden.
4 mei 2010 bij 12:59
Ellie Vranken
Hey Bart, ik moet je gelijk geven … ik vrees dat ik me wat heb laten gaan in verband met Yvette. Wat je daar allemaal vertelt over hoe het zover is gekomen, dat wist ik niet.
Maar ik moet eerlijk toegeven dat Yvette bij mij (te?) weinig krediet heeft. In het verleden heeft ze me namelijk al dikwijls beledigd. Ze gaat ervan uit dat ik, omdat ik single ben, achter elke man aanzit … Luister maar ‘ns naar het eind van ons gesprek van 13 november vorig jaar :
Yvette moet weten het het zit
PS wat bedoel je met “Vader Van Wechel”?
4 mei 2010 bij 13:09
esmée
@inge dat vind ik ook. Peggy is in staat een moeder te zijn, kijk maar eens hoe goed ze met sandrine omging na de geboorte, borstvoedin,verschonen, liefde geven… Plus rosa is er ook nog hé om te helpen!
Tom, dat is een ander verhaal, van hem ben ik echt niet zeker, vooral door zijn uitspraak hier vorige week op de blog, over dat hij het eigenlijk niet ziet zitten z’n vrijheid op te geven!
4 mei 2010 bij 13:48
Judith
Ik begrijp dus NIET hoe er mensen kunnen zijn die partij trekken voor Tom en Peggy. Ten eerste zijn Tom en Peggy een koppeltje liegers en bedriegers. Peggy heeft de vriend, de verloofde van haar halfzus/beste vriendin afgepakt. Proper, hé? En Tom heeft dat laten gebeuren, omdat hij alleen maar geïnteresseerd is in zijn eigen lusten. Tom moet echt niet komen schermen met woorden als “verantwoordelijkheid”, want hij is geen man met verantwoordelijkheid. Hij is zelfs geen man. Hij is een overgroeid klein kind.
Ten tweede, zonder Ann was Sandrientje er niet geweest. Dat is gewoon de brute waarheid. Zonder Ann had Peggy abortus laten doen en was er GEEN kindje op de wereld gekomen. Ellie en Esmée, Peggy had Sandrientje NIET bij Rosa kunnen laten als Ann niet was tussengekomen, wel, in principe had ze het wel gekund, maar ze zou het niet hebben gedaan. Als Ann niet nadrukkelijk haar kinderwens te berde had gebracht, was Peggy gewoon doorgegaan met haar abortusplan, al was Rosa nou op haar kop gaan staan.
Esmée, sorry maar het kan me geen barst schelen of Peggy al dan niet in staat is om een goede moeder te zijn. Van mij mag ze moeder worden zoveel ze wil, kindjes krijgen zoveel ze wil. Maar niet DAT kind. Sandrien behoort haar niet meer toe. Ze heeft haar zelf uit vrije wil afgestaan, ze heeft haar keuze gemaakt en als ze maar een greintje respect had voor andere mensen, dan bleef ze bij die keuze.
En Rosa moet er zich al helemaal buiten houden. Ik moet heel dat “ik ben de grootmoeder, ik heb rechten! Het is MIJN kleinkind” gedoe niet. Het is gewoon obsessief, bezitterig en het bewijst maar weer eens wat een controle-freak Rosa is.
Waar het voor mij op neerkomt is heel simpel:
1. Sandrien is door adoptie het kindje van Ann.
2. Anderen willen Ann haar kindje afpakken.
Iemand zijn kind afpakken, iemand die zo lang en wanhopig naar een kind heeft verlangd, die misschien nooit meer een nieuwe kans krijgt op een kindje, en die zich al zo sterk met dat kindje verbonden heeft.
Hoe kan je dat nou verdedigen?
4 mei 2010 bij 13:58
inge
Ieder zijn mening en ik vind dat je daar respect voor moet hebben…
4 mei 2010 bij 14:12
Lieve
helemaal akkoord, Judith!
Blijkbaar is iedereen vergeten, dat ook Peggy absoluut geen zin had om moeder te worden
daar heeft al het bidden en smeken van Rosa niets aan veranderd, enkel Ann heeft Peggy kunnen overtuigen
maar blijkbaar kan ze nu met veel smoelentrekkerij en gespeelde moederliefde heel wat mensen vertederen,jaja, Peggy speelt haar rol van moedertje heel goed
maar niet iedereen is zo naief om in die val te trappen!
Als Tom en Peggy ineens toch kindjes willen, dat ze er dan werk van maken, maar Sandrine moeten ze nu met rust laten, die hebben ze bewust afgestaan
en nog iets, gaat Tom nu ineens ook zijn vadergevoelens voor het kind van Bianco voelen opborrelen ??? en is hij van plan om daar zijn “verantwoordelijkheid” op te nemen (alimentatie betalen bevoorbeeld??)
4 mei 2010 bij 14:22
Sofie
Goed gezegd Judith en Lieve !
4 mei 2010 bij 14:49
Bart Van Wechel
@Ellie: “Vader Van Wechel” is gewoon m’n vader. Ik was op bezoek bij die brave man afgelopen vrijdag, en we hadden het over de verwikkelingen in De Dreef
En ik begrijp zeker dat je niet de beste vriendin van Yvette bent, je kent ze dan ook veel beter dan ik. Ik zie ze immers enkel maar vanop afstand, mij heeft ze (nog
) niet gekleineerd zoals in je gesprekje eind november. Maar een echt slecht mens kan ik ze toch niet noemen hoor, voor zover ik ze ken.
4 mei 2010 bij 15:53
Joke
Judith en Lieve ik heb niets aan jullie commentaar toe te voegen en ben het volledig met jullie eens. Ik snap der helemaal niks van dat iemand ook maar de idee kan hebben dat het voor Sardientje beter zou zijn dat ze bij Tom en Peggy zou komen. NO WAY!
Wat dat betreft ben ik het dus oneens met Esmee.
4 mei 2010 bij 17:56
Ellie Vranken
Ook hier laaien de emoties blijkbaar hoog op over Sandrientje. Ik kan jullie argumenten volgen, Lieve en Judith. Maar wat ik me afvraag is: is het voor Sandrientje wel wenselijk om op te groeien bij haar tante, als haar ouders om de hoek wonen? Wat als ze groter wordt en dat allemaal begint te beseffen?
4 mei 2010 bij 18:19
Christel
@ Ellie: Dat vraag ik me dus ook af…
Ik ben het in principe helemaal met Judith en Lieve eens, ware het niet dat ik die situatie zo raar blijf vinden. Ik vrees ook dat dit alles in de toekomst nog voor veel problemen kan zorgen, vooral voor Sandrine als ze het dadelijk allemaal gaat beseffen. Het feit dat deze adoptie onder bekenden is geregeld, die ook nog eens zo dicht bij elkaar wonen, maakt het allemaal heel lastig..
4 mei 2010 bij 18:22
Britt
Heeft Ann ooit niet een tijdje in Toscane gewoond? Misschien komt ze op het idee om met Sandrientje naar het buitenland te verhuizen?
4 mei 2010 bij 18:32
Maarten
Als Ann er indertijd niet geweest was om het Sandrientje te adopteren, was ze er denk ik toch niet geweest. Als Rosa aan het kindje zou adopteren, zou Peggy er voortdurend mee geconfronteerd worden, en naar haar standpunt van toen, zou dat toch ook niet de ideale oplossing zijn…
Volgens mij is Sandrientje toch nog altijd het beste af bij Ann. Peggy heeft indertijd de adoptie goedgekeurd, en Ann wou uiteindelijk toch bezoekrecht op papier zetten. En de eerste vraag van Peggy was: bezoekrecht op papier.
En als sandrientje aan Peggy en Tom zou worden toegewezen, kan ze ook niet zeker zijn van haar toekomst. Op dit moment gaat het goed tussen Tom en Peggy, maar als ze Sandrine eens lang genoeg hebben, wordt Tom het misschien beu om voor Sandrine te moeten zorgen (hij heeft nooit echt graag gehad dat hij altijd voor sandrine zal moeten zorgen).
En als Sandrine oud en wijs genoeg is, kan ze toch wel zelf beslissen bij wie ze verder wil opgroeien, neen? Maar daarvoor moet ze natuurlijk wel het volledige en correcte verhaal te horen krijgen…
4 mei 2010 bij 19:02
Silke
Hoi,
Ik vind dat Tom Sandrientje niet echt verdient, maar Peggy wel. Ze heeft Sandrientje moeten afstaan voor adoptie omdat Tom haar onder druk zette.
Grtjs Silke
4 mei 2010 bij 19:19
Judith
Ellie en Christel, die zorg van jullie begrijp ik wel, maar daar hadden ze eerlijk gezegd allemaal een beetje eerder aan moeten denken.
Namelijk toen Peggy voor de keuze stond: abortus laten doen, of het kind afstaan voor adoptie, of het kind bij Rosa laten, of het kindje zelf opvoeden.
Wat ze toen ook had beslist, ik zou het begrepen en gerespecteerd hebben.
Maar nu niet meer. Nu gaat mijn hart uit naar Ann, want iemand een kind geven, er zich een jaar laten aan hechten, en het dan weer dreigen af te nemen, dat blijft voor mij gewoon onmenselijk. Iets dat je niemand aandoet, om welke reden ook (tenzij er natuurlijk sprake zou zijn van grove mishandeling of verwaarlozing door de adoptiemoeder), en ZEKER je eigen zus niet.
Eigenlijk vind ik Britt’s idee wel heel goed, alhoewel ik Ann zou missen als ze wegging naar het buitenland!
4 mei 2010 bij 19:33
Ellie Vranken
Inderdaad Britt, dat zou de oplossing kunnen zijn …
Uiteraard zou iedereen hier Ann missen, en ik zou m’n huisdokter kwijt zijn… Maar de toekomst van Sandrine gaat wat mij betreft boven alles.
4 mei 2010 bij 19:58
Judith
Dokter Geert is toch ook een goede dokter, hé Ellie.
Al ga ik persoonlijk ook liever bij een vrouwelijke arts.
Bianca dan? Die is er ook nog.
Alhoewel die toch ook in zwangerschapsverlof zal gaan – hoe ver is zij nu ook alweer, weet u dat, Ellie?
En na de geboorte van haar kindje is het nog maar de vraag hoe het verder moet – zal zij in het land blijven en in de praktijk blijven werken? Zal zij terug naar het buitenland gaan?
4 mei 2010 bij 20:14
esmée
je kan de zaak van allerlei kanten bekijken, en ik begrijp peggy goed, tom daarentegen dat is een ander verhaal, die wil het kind van zijn zus afpakken alleen maar omdat zijn familie hem niet meer in alles zijn zin geeft.Dat is echt lelijk van tom!!
Ik heb niet gezegd dat ze sandrine van ann af moeten pakken, ik vind alleen maar moest sandrine naar peggy gaan, dan is ze volgens mij zeer zeker in staat voor haar te zorgen. Maar ik vind wel dat sandrine goed is waar ze nu zit, namelijk bij ann. Mocht de rechter toch anders beslissen zal sandrine bij peggy ook de liefde en verzorging vind die een kind nodig heeft.
Het beste zou zijn dat tom en peggy samen een kindje maken om aan het moedergevoel van peggy toe te geven, en de bezoekregeling van ann aanvaarden en dat daar de hele zaak mee is afgedaan. Maar daar heeft tom het nu denk ik echt te ver voor gedreven!!!
4 mei 2010 bij 21:22
Ellie Vranken
Ik heb het niet precies opgezocht Judith, maar Bianca moet ergens in de vijfde of de zesde maand zijn? Of vergis ik me?
4 mei 2010 bij 23:44
Banaan
Woont Bianca trouwens nog steeds ten huize Bastiaans ?
Vind ik ook maar vreemde situatie !
4 mei 2010 bij 23:53
Joke
Bianca woont toch bij Jenny, of niet?
4 mei 2010 bij 23:56
Ellie Vranken
Bianca woont al een hele tijd bij haar moeder op het appartement in Ter Smissen. Ze werkt nog wel in de huisartsenpraktijk van dokter Ann
5 mei 2010 bij 07:09
suzanne
Ik ben het helemaal eens met Judith, Mirthe, Joke en Lieve.
Peggy en Tom zullen hier niet blijven denk ik.Zeker Peggy niet: te wispelturig!! En wat gaat Tom doen als Bianca bevalt:er ook weer zo’n
boeltje van maken? Pas maar op Bianca!!!
En de wet is de wet en voor de rechtbank tellen al die emozaken niet: die passen alleen de wet toe en daarin is Ann in haar gelijk want zij heeft de adoptie gekregen en Peggy heeft daarin toegezegd!
Ik hoop dat ze een echte rechter zal krijgen met een Salomonsgevoel en de juiste beslissing neemt.
Maar wat Simonne gisteren heeft uitgespookt!!! Daar schrok ik toch wel van. Frank was toch beter naar Oostende gereden!! Ge moet de kat niet bij de melk zetten he??